PROSESSMODELLEN
Prosessmodell er en type kommunikasjonsmodell, men prosessmodellen fokuserer på overføring av budskap. Det er 3 ledd i prosessmodellen; Sender - Koding - Budskap/Kanal - Avkoding - Mottaker
For å skjønne prosessmodellen spør vi en rekke spørsmål;
Sender: Hvem vil få fram budskapet?
Budskap: Hva sier det?
Medium: I Hvilken kanal?
Medium: I Hvilken kanal?
Mottaker: Til hvem? Hvilke målgruppe?
Funksjon: Med hvilken effekt?
Funksjon: Med hvilken effekt?
Hva er en målgruppe? Jo en målgruppe er en bestemt gruppe mennesker som budskapet er rettet mot. For eksempel leker er reklamert for barn, fordi det er de som for det meste bruker dem.
Her er et eksempel på et budskap som er rettet mot en bestemt målgruppe. Målgruppen her er så klart barn. Bruk av sterke farger og overdrivelser er ofte relatert til barn. Senderen her er de som vil selge lekene. Dette er et screenshot tatt ut av en tv-reklame, så medium her er tv-reklame. Budskapet gjennom reklamen er at du bør kjøpe lekene og at barn elsker dem.
Jeg tror ikke jeg hadde brydd meg mye om denne reklamen, med tanke på at jeg er et par år eldre enn målgruppen deres. Sånn oppfatter jeg budskapet.
STØY
Definisjonen på støy i prosessmodellen er; alt som hindrer budskapet å nå frem til mottakeren.
Støy kan oppstå i alle leddene, Senderen kan se eller være distraherende selv, budskapet er ikke klart eller tydelig nok, Mottakeren er distrahert eller opptatt med noe annet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar