![]() |
Har fin fjesform og flott jevn hud. |
![]() |
Fancy hår og lepper! |
![]() |
Fancy hår. |
![]() |
Er muskuløs og har fancy hår. |
![]() |
Tynn og slank. |
![]() |
Disse kvinnene er alle slanke og tynne og har jevn fin hud. |
1a
Alle disse bildene er av det vi fleste regner som flotte og nydelige folk. Man ser på disse bildene og tenker ''sånn vil jeg også se ut, da vil folk synes jeg er nydelig''. Det er sånn vi tror de fleste ser ut, fordi vi ser bilder av dem over alt, men det er jo ikke sant. Det er ikke alle som har kropp som dem, men det er det vi for det meste ser i mediene.1b
Medier spiller en stor rolle til kropps fokus. Bilder og folk er over alt i mediene, på tv, i magasiner, i reklamer og på plakater. Det er få folk innen film og div som ikke har kropp som det, så vi tror det er sånn alle skal se ut. Men hvis vi ser ut i den virkelige verden, så er det mange flere varianter av kroppen enn bare en tynn og slank kropp, men de fleste har blikket fokusert på mediene, trist nok...
1c
Kropps fokus som dette setter stort press på folk, iallefall unge folk, om å oppnå disse idealene. Fordi man tror det er den normale kroppsformen så vil man bli sånn, fordi alle vil være normale. Det er flere som tar dette for langt og ender opp med usunne vaner og livsstiler, noen ender opp med anoreksia eller bulimi på grunn av dette. Det er mange som ikke klarer å gå på stranden fordi de ikke har 'sommer kroppen'. Det er de som ikke tørr å gå i klærne de vil gå i, fordi de ikke har de rette 'formene'.
2
Tre mediepåvirkning teorier
Den ene teorien sier at vi mennesker er lett påvirket av media, det blir kalt de allmektige mediene. Dette gjaldt sterkt før i tiden, når vi ikke var vandt til å være kritiske til mediene.
Den andre tredje teorien snakker om at vi ikke blir påvirket i det hele tatt, det blir kaldt de avmektige mediene. Vi former våre meninger helt selv.
Den tredje teorien er om at mediene er mektige, men vi kan enda selv velge hva vi tror på og tar til oss. Dette kaller vi de mektige mediene. De meningene vi allerede har fra før bestemmer hvordan vi tolker medienes budskap.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar